Научниците пронајдоа планета која не би требало да постои

Индекс.хр

Најсјајната егзопланета некогаш пронајдена во нашата галаксија, LTT-9779b, има облаци од стакло и титаниум и е толку светла што изгледа како џиновско огледало во вселената. Посветла е и од светлата Венера, која рефлектира околу три четвртини од светлината што паѓа на неа. Но, тоа не е сè, оваа егзопланета, оддалечена 263 светлосни години од нас, е пеколно жешка, со температури кои достигнуваат 1.827 степени Целзиусови. Тоа е најжешката температура некогаш видена на егзопланета од ваков вид.

„Замислете свет кој гори во близина на својата ѕвезда, со тешки метални облаци од кои паѓа дожд од титаниум“, рече астрономот Џејмс Џенкинс од Универзитетот Диего Порталес во Чиле. Научниците дошле до ова откритие користејќи го сателитот ExOPlanet (Cheops) на Европската вселенска агенција.

Исклучително високо албедо

Како што LTT-9779b орбитира околу ѕвездата, се менува количината на светлина што ја емитува системот. Кога планетата е пред ѕвездата, нејзината светлина слабее. Но, исто така слабее кога планетата е зад ѕвездата. Тоа е затоа што, каде и да е, светлината на егзопланетата ја зголемува вкупната светлина што ја емитува системот.

Користејќи ги овие информации, астрономите утврдија колку светлина емитира егзопланетата, односно нејзиното албедо. Албедо е број кој покажува колку светлина се рефлектира од површината на телото, односно го означува односот на рефлектираната светлина со онаа што паднала на телото. На пример, албедото на Земјата е 0,3 (одразува 30 проценти од сончевата светлина), Венера 0,75, а оваа чудна егзопланета дури 0,8.

Сепак, атмосферата на LTT-9779b е чудна. На овие пеколни температури треба да зоврие и да испари. Но, со оглед на тоа дека сè уште е таму, изгледа дека е презаситена со метали и стакло. „За да ја испарите бањата, можете или да го ладите воздухот додека пареата не се кондензира или можете да пуштате топла вода додека не се формираат облаци бидејќи воздухот е толку заситен што не може да држи пареа“, рече астрономот Вивиен Парментие од Опсерваторијата Азурен брег во Франција.

„Слично, металните облаци можат да се формираат на LTT-9779b и покрај тоа што се толку жешки бидејќи атмосферата е презаситена со силикатни и метални пареи“, додаде астрономот.

Планета која не би требало да постои

Астрономите наведуваат и дека оваа егзопланета, според моделите, не би требало да постои. Имено, има 4,7 пати поголем радиус и 29 пати поголема од масата на Земјата, а околу својата ѕвезда слична на сонцето прави круг за молскавично брзи 19 часа – што значи дека се наоѓа во зоната „Нептунска пустина“.

Така наречената Нептунска пустина се однесува на областа во близина на ѕвездата, каде што орбитата е пократка од два до четири дена и каде што нема егзопланети со големина на Нептун. Имено, во оваа зона е присутно силно зрачење од матичната ѕвезда; што значи дека планетите не можат да ја задржат својата гасовита атмосфера.

Тие обично испаруваат и останува само карпестото јадро. Научниците во оваа зона не наидуваат на планети со големина на Нептун (кој е околу четирипати поголем од Земјата), и затоа областа е наречена „Нептунска пустина“.

„Веруваме дека металните облаци и помагаат на планетата да преживее во жешката Нептунска пустина. Облаците ја рефлектираат светлината и ја спречуваат планетата да се прегрее и да испари атмосферата. Дополнително, поради високата содржина на метал, LTT-9779b има тешка атмосфера што не може лесно да се „издува“, објасни астрофизичарот Серџо Хојер од Марсејската астрофизичка лабораторија во Франција.

Истражувањето, насловено „Исклучително високото албедо на LTT 9779b, откриено од CHEOPS, беше објавено во списанието Astronomy & Astrophysics.

Треба да знаете