Skip to main content
Македонија

Доаѓа голема промена: Наскоро нови правила за технички преглед на возилата?

27/04/2025  20:42

Европската комисија во четвртокот предложи важни промени во правилата за периодични тестови на возилата, за да се земе предвид зголемениот број електрични автомобили, напредните системи за помош на возачот и да се намали измамата со километражата.

Новите правила треба да ги намалат емисиите, измамата со километражата и да ја зголемат безбедноста на патиштата.

Комисијата предложи ревизија на три директиви: за периодични технички тестови за возила; на документи за регистрација на возила; и на патни контроли за комерцијални возила.

Комисијата предлага еднаш годишно да се воведат задолжителни вештачења за автомобили и комбиња стари над 10 години наместо сегашното барање на секои две години. Оваа обврска веќе постои во повеќето земји-членки, вклучително и Хрватска, но во 11 земји-членки, автомобилите и комбињата постари од 10 години треба да минуваат само на секои две години.

Во некои земји-членки, задолжителните технички тестови се вршат еднаш годишно откако возилото ќе наполни три или четири години.

Со цел да се намали измамата со километражата, предлогот ќе бара од земјите-членки да формираат национални бази на податоци за отчитувања на километражата.

Читањата мора да се снимаат секогаш кога возилото се сервисира или поправа, дури и кога тоа вклучува промена на сијалица или гума. Таквите бази на податоци веќе постојат во Белгија (Car-Pass) и Холандија (Nationale Auto Pas, NAP) и сега треба да станат задолжителни во сите земји-членки.

Ако користен автомобил се продаде на земја-членка, земјата-членка од која е извезен ќе мора да ја сподели историјата на километражата на тој автомобил или комбе со земјата-членка каде што е пререгистриран.

Според постојната Директива за периодични тестови за вештачење, километражата мора да се евидентира на секој таков тест, а манипулирањето со километражата се смета за кривично дело. Меѓутоа, проблемот е што техничките тестови се вршат само еднаш годишно, почесто на секои две години, а за нови возила само по три или четири години. Значителен дел од измамите на километражата се случуваат пред првата проверка, бидејќи поголема добивка од цената може да се постигне со манипулација со километражата на релативно нови возила.

Борбата против измамата со километражата е важна од перспектива на заштита на потрошувачите, но и за фер конкуренција во трговијата со возила. Предлогот треба да придонесе за намалување на манипулациите на километражата во домашната и прекуграничната продажба на користени возила, што особено треба да им користи на потрошувачите во земјите со голем број користени возила.

Тој предлага да се тестираат емисиите со користење на напредни методи за ултра ситни честички и азотни оксиди (NOx). Сегашната препорачана гранична вредност од 250.000 честички/cm3 ќе стане праг за полагање на вештачење.

Тој предлага да се прилагодат периодичните тестови за вештачење за тестирање на електрични возила и да се вклучат напредни функции за помош при возење.

Исто така, се предлага да се дигитализираат извештаите за вештачење на возилата и да се воведат дигитални сертификати за регистрација на возила, како и меѓусебно да се поврзат националните регистри на возила и да се прошири збирот на хармонизирани податоци за возилата во тие регистри, на пример податоци за земјата на првата регистрација, статусот на регистрација и информации за значителни измени на возилата.

Потврдите за техничка исправност на возилата во електронска форма треба да станат задолжителни и постепено да го заменат хартиениот формулар.

Предвидена е можност за вршење технички преглед во друга земја членка каде возилото не е регистрирано. Сертификатот за таков преглед би бил со важност до шест месеци, со услов следниот технички преглед да се изврши во земјата каде што е регистрирано возилото.

Предлозите сега ќе бидат разгледани од Европскиот парламент и Советот како дел од редовната законодавна процедура. Сега останува на законодавните тела, Советот и Парламентот да го дадат своето мислење за предлозите. Откако ќе се постигне договор, Комисијата ќе ги подготви потребните делегирани и спроведувачки акти за одредени аспекти од спроведувањето на новите правила.