October 20, 2020 16:39
Балкан

Авионот што падна кај Лозница бил вистински олдтајмер во армијата на Србија

Авионот МиГ-21 УМ со регистарски број 16185, кој се урна во регионот на Лозница, бил последниот авион од овој тип во армијата на Србија и бил 34 години во експлоатација. Станува збор за вкупно 261 авиони од тој тип набавени во 1986 година за потребите на ЈНА. Последната поправка на овој авион е направена пред четири години.

Војниот аналитичар Александар Радиќ за агенцијата Бета изјавил дека причините за тоа зошто авионот е вратен во употреба се целосно нејасни, но сликата дека сè треба да се користи е непотребно создадена за Србија.

-Авионот беше испратен на поправка во 2010 година и помина цели шест години таму, што е невообичаено. Потоа беше вратен во употреба, но во мај 2018 година повторно беше слетан од технички причини. Вратен е на 7 мај оваа година, рече Радиќ.

Употребата на тој авион според Радиќ е многу сомнителна, особено затоа што Србија постојано се фали дека поправила ескадрила на посовремени МиГ-29.

-Но, го имате министерот за одбрана, Александар Вулин, кој се фали дека ние сè уште го користиме „Strele 2M“, иако тие се целосно застарени. Постои големо влијание на политиката во професијата, потребата да се покаже дека сме силни е премногу силна. Создадена е ризична ситуација за да се прават чуда од стара техника, рече Радиќ.

Говорејќи за МиГ-21 што се урна денеска, Радиќ рече дека авионот не бил само еден од последните авиони од тој тип што пристигнал во Југославија, туку и еден од последните произведени во поранешната СССР и дека тоа е во вистинска смисла на зборот олдтајмер, односно авион за кој денеска е многу тешко да се набават резервни делови.

Во периодот од 1962 до 1986 година, Југославија набавила 261 авион МиГ-21 во неколку варијанти за својата армија. Во својата педесет и осумгодишна историја на употреба, МиГ-21 летал во девет различни варијанти на југословенското и српското небо, односно во три развојни генерации.

Набавени се вкупно 41 MiG-21 F-13, 36 верзии PFM, 12 извиднички верзии R, 25 верзии М, шест верзии МФ и 91 авион во најнапредната верзија Бис.

За потребите за обука на екипажот за летање, набавени се двоседи прва, втора и трета генерација, односно 18 авиони Миг-21 У, седум МиГ-21 УС и 25 МиГ-21 УМ, од кои последниот се урна денеска.

Кратко време десетина ирачки авиони МиГ-21 беа користени во ЈРВ, кои пристигнаа во Југославија за ремонт кон крајот на 1980-тите и кои никогаш не беа доставени до сопственикот поради војната во двете земји.